Szeretné, hogy szervezete virágozzon? A titok: a belső kommunikáció

Dolgozzunk együtt!

    Szeretné, hogy szervezete virágozzon? A titok: a belső kommunikáció

    Mit nevezünk belső kommunikációnak?

    Az adott szervezet vezetősége, valamint az alkalmazottak, a munkatársak és azok érdekvédelmi szervei között lévő kapcsolattartást. Ez első olvasatra megint nagyon alapnak tűnhet, de higgye el, nem egy olyan intézményt láttam már, ahol a kommunikáció olyan volt, mint a mesében: hol volt, hol nem volt…

    Aztán jöttek a félreértések.
    Az elsőszámú vezető elégedetlensége.
    A válsághelyezetek orvosolása és még sorolhatnám.

    Egy korábbi bejegyzésemben már írtam Önnek arról, hogy melyek a leggyakoribb kommunikációs hibák a szerven belül. Itt tudja elolvasni! [ide érdemes lesz majd belinkelni] Most azonban konkrétan a belső kommunikációra helyezném a hangsúlyt.

    Csapjunk is bele!

    A belső kommunikáció az első számú vezető felelőssége

    A kommunikáció és az információáramlás a belső kontrollrendszer egyik alappilére. Ezen belül pedig ott a belső kommunikáció, amelynek alapelvei a következők:

    • a dolgozók tájékoztatása a vezetőség alapvető feladata;
    • a belső kommunikáció hatékonysága a szervezetet, annak céljait hivatott szolgálni;
    • egy intézményen belül elvárható a nyitott, kétirányú kommunikáció;
    • fontos a kommunikációs csatornák megléte, amelyek biztosítják a folyamatos információáramlást.

    Mit gondol, az ön szervezetében teljesülnek ezek az alapelvek?

    Mi a belső kommunikáció feladata?

    Elsősorban a hivatalhoz tartozás érzésének a kialakítása annak érdekében, hogy a dolgozók magukénak érezhessék az intézmény céljait. Továbbá ezáltal növelhető a lojalitás, az elkötelezettség és szorosabbá tehetők a kapcsolatok.

    Ennek köszönhetően a dolgozók mindig jól informáltak lesznek, nem érzik, hogy kimaradtak volna valamiből. Sőt, így megteremthető és fenntartható a szervezeti kultúra is. Tudniillik a kommunikáció hiánya elszigeteltséget von maga után, így a munkavállalók nem fogják érteni sem a szervezet céljait, sem a maguk feladatát.

    Ó, és még valami! Minél rövidebb és közvetlenebb az információs út, annál kevesebb lehetőséget adunk az információ torzulásának.

    Hogyan függ össze a kommunikáció és a szervezet hatékonysága?

    Nos, ez nagyon egyszerű. A munkatársak akkor fognak hatékonyan és odaadással dolgozni, ha motiváltak. Ezt a motiváltságot persze nem mástól, mint a vezetőségtől kell megkapniuk.

    És itt nem elsősorban a pénzbeni juttatásokra gondolok, hanem az empátiára, a csapatmunkára való ösztönzésre, a meghallgatásra, a bizalomra, az elfogadásra és az együttműködés képességére – nemcsak a munkatársaknak egymás között, hanem a vezetők és a dolgozók között is.

    Hatékony belső kommunikációval jól kezelhetők a szervezeti konfliktusok is

    A szervezeten belüli konfliktusokat nem szabad csírájában elfojtani. Pontosabban: el lehet, de tudjuk, hogy a struccpolitika sohasem hatékony és előbb vagy utóbb visszaüt. Ebben az esetben is a gondolkodást kell egy kicsit átalakítani.

    A konfliktusok nem a szervezet ellenségei, nem ártalmasak rá. Egyszerűen a működésének a velejárói. A cél nem az elfojtás, hanem a hatékony kezelés. Hogyan? Kommunikációval!

    Hiszen, ha nincs megfelelően kezelve egy ilyen konfliktus, az nemcsak a dolgozókra, de az intézményre nézve is ártalmas lehet. Gondoljon csak a stresszre és a nyomásra, ami ezzel jár. Ez visszaszorítja a munkavállalók teljesítményét, amely kihat magára a szervezetre is.

    Ha a kommunikáció mindezt megoldaná, akkor nem lenne érdemes végre jól kiépíteni azokat a kommunikációs és információáramlási csatornákat? Átnézni a belső kontrollrendszer működését és kiszűrni a lehetséges hibákat?

    Tóth Dezső
    Belsőkontrollrendszer-szakértő
    Keressen bizalommal!
    Referenciák
    Copyright © 2021 Minden jog védve
    cross