Belső kontrollrendszert a szervezeti sajátosságok figyelembevételével a magyarországi államháztartási belső kontroll standardoknak megfelelően alakítom ki.
- 1. Kontrollkörnyezet
- 1.1. Célok és szervezeti felépítés
- 1.2. Belső szabályzatok
- 1.3. Feladat- és felelősségi körök
- 1.4. A folyamatok meghatározása és dokumentálása
- 1.5. Humánerőforrás
- 1.6. Etikai értékek és integritás
- 2. Integrált kockázatkezelési rendszer
- 2.1. A kockázatok meghatározása és felmérése
- 2.2. A kockázatok elemzése és értékelése
- 2.3. A kockázatok integrált kezelése
- 2.4. A kockázatkezelés teljes folyamatának felülvizsgálata
- 2.5. Súlyos szervezeti integritást sértő események
- 3. Kontrolltevékenységek
- 3.1. Kontrollstratégiák és módszerek
- 3.2. Feladatkörök szétválasztása
- 3.3. A feladatvégzés folytonosság
- 4. Információs és kommunikációs rendszer
- 4.1. Információ és kommunikáció
- 4.2. Iktatási rendszer
- 4.3. Szervezeti integritást sértő események jelentése
- 5. Nyomon követési rendszer (Monitoring)
- 5.1. A szervezeti célok megvalósításának nyomon követése
- 5.2. A belső kontrollok értékelése
- 5.3. Belső ellenőrzés
A kialakítást a belső kontrollrendszer átvilágításával kezdem, ami a terjedelemtől függően állhat a vezetők által kitöltött öntesztből, interjúkból és ellenőrzési tevékenységből is. Ennek végeredménye egy táblázat, amely az adott pillanatban lévő belső kontrollrendszer állapotát tartalmazza; mely elemek vannak meg és melyek hiányoznak, valamint melyek működnek megfelelően és melyek azok, amiket fejleszteni szükséges.
Egy példa a felmérést követő adott időpontban lévő belső kontrollrendszerre jellemzőkről Letöltés
Javaslat intézkedési terv készítésére
- A belső kontrollrendszer gyorselemzéséből látható, hogy a GtBkr. jogszabálynak való megfelelés érdekében soron kívül szükséges az alábbi kötelezettségek, tevékenységek megfelelő szintre történő emelése és a hiányzó elemek kialakítása:
- A szervezeti célok, stratégia meghatározása
- Folyamatok rögzítése
- Teljesítménymérési rendszer kialakítása, mutatószámrendszer kidolgozása
- Etikai kódex kiadása
- Integrált kockázatkezelési rendszer működtetése
- A döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsági vizsgálatának kialakítása
- Információs és kommunikációs rendszer kialakítása
- Bejelentőrendszer kialakítása
- Nyomonkövetési rendszer kialakítása
- Belső ellenőrzés kialakítása